Uitslapen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robin Wendy - WaarBenJij.nu Uitslapen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robin Wendy - WaarBenJij.nu

Uitslapen in Chiang Mai

Door: Robin en Wendy

Blijf op de hoogte en volg Robin

03 Juli 2015 | Thailand, Chiang Mai

2 juli 2015:

Uitslapen tijdens deze vakantie is er nog niet heel erg bij tot zover. Na het ontbijt stond om 8:30 onze gids te wachten om ons mee te nemen naar de Doi Suthep tempel. Tijdens onze reis richting de tempel, die ongeveer een uur in beslag zou nemen, zijn we heel wat wijzer geworden van de historie van deze gezellige stad.

Gelegen op een het puntje van een berg die over de stad uitkijkt ligt deze mooie tempel. Begaanbaar door een trap van 299 treden op te lopen. Goede oefening zo op de vroege ochtend. Eenmaal bovenaan aan gekomen moesten we onze schoenen uitdoen en betraden we de tempel met het nodige commentaar van onze enthousiaste gids. En ja hoor, ook zo vroeg opgestaan was half China ... Niet teveel van aantrekken, de Thai zijn er blij mee want ze geven tonnen met geld uit in het land!

Door naar de volgende bezienswaardigheid, vrij letterlijk genomen ... Vanaf een mooi uitzichtpunt, dat achter de tempel gelegen was, kon je over de stad heenkijken. Het was helder weer dus we hebben zeker wat mooie foto's kunnen maken.

Na het bezoek aan de tempel hebben we nog een aantal winkeltjes bezocht. Natuurlijk heeft de gids hier een aandeel in, daar hij ons als toerist natuurlijk iets wil laten kopen bij een winkel waar hij ook wijzer van wordt... Lekker kijken , kijken, niet kopen dus.

Terug in het hotel aangekomen hadden we niet echt meer puf om iets actiefs te gaan doen. Gewoon lekker wat gegeten en rustig aan gedaan voor de dag die morgen zou komen. Daar hebben we al geruime tijd naar uit gekeken!

3 juli 2015 :

Vandaag was het zover. We gingen naar Patara Elephant Farm op ongeveer een anderhalf uur rijden buiten Chiang Mai. Vroeg op want om 7:30 stond de gids voor de deur en gingen we , na het ophalen van 4 andere gasten, onderweg naar de bergen.

Na een best vermoeiende rit die zeker door het laatste stuk van de reis door een schitterende omgeving ging kwamen we rond 9:30 aan bij Patara. Een aantal olifanten stonden ons al op te wachten waaronder Jambo, een 9 maanden oud jong wat alleen maar voor bulldozer wilt spelen. Klom je ergens op, klom hij gewoon met je mee... Hilarisch:)

Na een kleine introductie bij de olifanten werd de gehele groep bij elkaar geroepen voor de ' Do's ' en de ' Dont's '. Het zijn en blijven wilde dieren. Na het uitreiken van de tradionele kleding van de olifantenverzorgers gingen we op pad voor een wandeling van 10 min naar het kamp waar de overige olifanten ons op stonden te wachten.

Vandaag zouden we leren communiceren met deze reuzen, maar eerst moest je ' vrienden ' worden met de olifant. Iedereen in de groep kreeg een eigen olifant aangewezen en een vaste begeleider. Wendy kreeg de olifant Thong-pa en ik kreeg soh-si. Vooral die laatst genoemde was een kolos! Eerst leerde we ze te benaderen met voedsel door te zeggen dat ze het mochten aanpakken en tegelijkertijd te zeggen dat ze braaf zijn. Dat was het begin...

Voordat we verder gingen leerden we herkennen of een olifant gezond is ja of nee. Dat hing af van 4 punten die je eerst moest controleren voordat we verder gingen met leren. Zo leerden we later dus hoe ze olifanten mee moesten lopen, gaan liggen en weer op moesten gaan staan. Zeker handig als je beseft dat we kort daarna de olifanten moesten ' schoonslaan' met een tak met bladeren. Na het schoonslaan werden ze met zijn allen meegenomen naar de rivier om te wassen.

Na de wasbeurt konden we eindelijk een rit gaan maken op de olifant. Dit gebeurde niet zomaar, een instructie ging vooraf hoe je het beste op de olifant kon stappen. Erg leuk, maar zeker als je een grotere olifant hebt zoals Soh-si nog erg lastig. Op een laag tempo zijn we uiteindelijk naar de poel gewandeld waar we ons om konden kleden en samen met de olifanten in ' bad ' konden. Gewapend met een borstel en veel water klommen we weer op de ruggen en begonnen we met schoonmaken van boven naar onder. Het is gewoon wat onwerkelijk als je er aan terugdenkt... Na de schoonmaak was het tijd voor de fotoshoot samen met de dieren, die we uiteindelijk op een dvd hebben meegekregen .

Tussen de middag was er een prima lunch verzorgd aan de overzijde van de poel. Vers fruit en locale hapjes.. We kregen een uur de tijd om lekker te relaxen want daarna gingen we met de olifanten nog een bergwandeling maken voordat ons programma tot een einde kwam. Om 13:30 weer klimmen en gaan met die banaan.

Met de 2 kleine groepjes gingen we , natuurlijk der begeleiding , een mooie bergtocht maken. Elke tak werd door de slurf geïnspecteerd of het niet eetbaar was. Zo ja, kon je roepen wat je wilde want eten gaat voor bij een olifant. Wendy was vanwege haar hoogtevrees maar even afgestapt daar we langs vrij steile hellingen liepen. Na een anderhalf uur zat onze wandeling er dan op! Laatste moment om foto's te maken en gedag te zeggen voordat we terug gebracht werden naar ons hotel. Werkelijk een onvergetelijke dag gehad!

Bijkomend van het avontuur van vandaag hebben we in het hotel maar even gedoucht. Het was toch een inspannende dag vandaag. Ik heb geen puf meer om over de avond te schrijven, maar reken maar dat we die goed ingevuld hebben met een goed restaurant. Vanaf morgen zijn we op een 2-daagde trekking door het Chiang Dao gebergte, dus het verslag komt wat later...

Tot later!

• 04 Juli 2015 - 19:47

Leonie:

Woooow wat een verhaal met die olifanten!!! Echt superleuk, jullie zullen wel genoten hebben. Hier in Nederland is het inmiddels ook echt hoogzomer. Al een aantal dagen 30 graden. Wij gaan morgen weer duiken. Waarschijnlijk is het water nu wat warmer. Maar vast niet zo lekker warm als bij jullie! Veel plezier nog en ik ben benieuwd naar de volgende belevenissen :)