2-daagse trekking door Chiang Dao - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robin Wendy - WaarBenJij.nu 2-daagse trekking door Chiang Dao - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robin Wendy - WaarBenJij.nu

2-daagse trekking door Chiang Dao

Door: Robin en Wendy

Blijf op de hoogte en volg Robin

06 Juli 2015 | Thailand, Chiang Mai

4 juli 2015:

Nog amper bekomen van de indrukken die de dag van gisteren ons bracht werden we om 8:30 alweer opgehaald voor ons volgende avontuur. Een leuke , spontane man kwam ons ophalen om ons de Chiang Dao regio te laten zien. Achterin de pick up en ongeveer een uur rijden naar onze eerste stop.

Omdat we iets aan de vroege kant waren werden we eerst naar de zoveelste markt gebracht, opzich weer nieuwe dingen gezien maar een markt blijft een markt. Vooral die geuren op de vroege ochtend... Enfin, na een kwartier weer op pad om naar een ander olifantenkamp te gaan. Na onze schitterende ervaring bij Patara Elephants waren we toch redelijk sceptisch over hetgeen wat we nu tegen zouden komen...

Het viel alleszins mee, olifanten zagen er goed uit en natuurlijk hebben we wat lekkers voor ze gekocht. Vandaag geen ritje op de olifanten, maar een show en gezien hoe de dieren werden gewassen. Een uurtje later vertrokken we richting de Chiang Dao regio om al eerste de grotten te gaan bezoeken.

Gelegen onder de 3 na hoogste berg van Thailand ligt het Chiang Dao grottenstelsel. Vroeger gebruikte de monniken deze grotten nog, tegenwoordig is het een toeristentrekpleister. Overigens is deze regio wel schitterend mooi groen, ondanks de droogte die al geruime tijd heerst. Eenmaal in de grot was het heerlijk koel en kregen een mooie uitleg van onze enthousiaste gids.

Rond 12:00 uur zagen we weer het eerste zonlicht en was het tijd voor een locale lunch. Prima verzorgd wederom waar we veel te veel eten kregen voorgeschoteld. Je voelt je bijna bezwaard om zoveel eten te laten staan. Naderhand zouden we merken dat goed eten geen overbodige luxe was...

Bij de volgende stop aan gekomen, in een dorp van een Birmese stam, gingen we te voet verder voor een 2 uur durende wandeling door de jungle van Chiang Do. Die begon gelijk al goed met een helling van 100 meter van ongeveer 15%... Helemaal kapot voordat we enigszins jungle hadden gezien. Dit combinerend met een temperatuur van ongeveer 35 graden maakt deze tocht erg zwaar. Onderweg schitterende vergezichten gezien , aanvullend met krijtrotsen en jungle.... Fantastisch mooi!

Na een kleine 2 uur en 8 kilometer verder kwamen we aan bij het volgende dorp. Daar stond de chauffeur al op ons wachten met ijskoud water en opfrisdoekjes...hadden we net even nodig!
Met een kleiiin ritje voor de boeg vertrokken we richting de lodge waar we de nacht zouden doorbrengen. Ons was verteld dat het heel primitief was, dit was niet het geval . Het enige wat ontbrak was airco, er hing wel een grote ventilator. Warm water en stroom waren wel present. Wij hadden verwacht met een olielampje op pad te moeten gaan:) Een heerlijk avondmaal later zijn we om 20:30 al in slaap gevallen tot de volgende ochtend 7:00 uur...Heerlijk!

We hoefden niet vroeg op te staan van onze gids, 9:00 aan het ontbijt was prima. Wederom een privé ontbijt aan een tafel onder onze lodge. Wat wordt er goed voor ons gezorgd! Een hele tafel vol met brood, fruit en croissanten. Vandaag zou een olifantenrit en zouden we met een vlot een stuk over de rivier afzakken. Het zonnetje scheen en het beloofde een mooie dag te worden.

Na 45 minuten rijden kwamen we aan bij Maetang Elephant farm. Op het oog zag het er prima verzorgd uit, alleen de bussen toeristen ( chinezen ) vulden de gehele parkeerplaats al bij aankomst. Wat zijn die mensen toch luidruchtig zeg... Nadat onze gids een kaartje had gekocht, stapten we op de rug van de olifant voor een bijzonder toeristisch aangelegen route.

Achteraf gezien hadden we het liever niet gedaan. De berijder van de olifant zei geen woord. Nadat hij een paar foto's had gemaakt wilde hij gelijk geld vangen. Hij was zojuist de verkeerde tegengekomen, want iemand die om fooi vraagt krijgt helemaal niets. Een gefrustreerd mannetje bleek het wel want het ergste was nog dat hij gelijk de rit afbrak en keihard de olifant, reden onbekend, op zijn hoofd sloeg. Ik wilde het zo graag eens terugdoen bij hem!! Eenmaal afgestapt hebben wij dit natuurlijk bij de gids gemeld en die gaf ons groot gelijk.. Dit olifantenkamp heeft weer een ' verschrikkelijke' melding gekregen op Tripadvisor kan ik jullie melden. Ik zal dit ook gelijk door laten schemeren naar onze reisleiding, helaas een nare bijsmaak gekregen hiervan.

Het afdrijven op de rivier, na de lunch, was daarentegen erg grappig. Mooie omgeving , lekker groen en vriendelijke ' bootsmannen' die wel van een grap hielden. Na een klein uurtje in de felle zon meerden we aan en gaven we de jongens een kleine fooi, want ze vroegen er niet om;)

Het hotel was ons eindstation van de Tour. Voor de deur werden we afgezet en hebben we nog even nagepraat over de afgelopen 2 dagen. Onze mening is dat de tour helemaal top was, even het olifant-incident daargelaten. Onze gids heeft het allemaal in goede banen weten te leiden, en buiten dat was het ook nog een buitengewoon plezierige man!

Avond betekent hier lekker eten en drinken. Het actieve programma zit er zo'n beetje op! Morgen nog een dag ter vrije besteding en dinsdag pakken we het vliegtuig richting het zuiden. Alhoewel de weersvoorspelling daar niet al te best zijn gaan we er natuurlijk wel van genieten!

Jullie horen ons snel weer vanuit Zuid-Thailand!